گیاه بامبو و روش کاشت و پرورش آن در باغچه‌­ی خانه
نوشته شده توسط : محسن

ایده­‌ی پرورش بامبو در باغچه هم اغواکننده و هم نگران­ کننده است. همه­‌ی ما در رابطه با بامبوی وحشی رونده شنیده­‌ایم که عبارت «مهاجم» برای توصیف آن مناسب است. اما در عین حال تصاویر زیادی از باغچه‌­های جذاب در مجلات می‌­بینیم که با بامبوهای طلایی، راه راه و حتی سیاه تزئین شده‌­اند و منظره‌­ی دلپذیری آفریده‌­اند. چیزی که به نظر می‌­رسد در باغچه‌­ی ما نیز زیبا باشد. آیا پرورش بامبو در باغچه­ خانه به خطرش می­ارزد؟

واقعاً احتمال غیر قابل کنترل شدن بامبو در باغچه‌­تان وجود دارد. گونه­‌های غیربومی در پرورش بامبو در باغچه می‌­توانند رفتاری بدون قاعده داشته باشند و این به آب و هوا، شرایط و مراقبتی که دریافت می‌­کنند، بستگی دارد. اما بسیاری از فروشندگان معتبر بامبو هستند که گونه‌های مختلف بامبو را متناسب با شرایط نواحی مختلف، ارائه می­‌کنند.

پرورش بامبو در باغچه خانه مانند کاشت نعناع و همچنین کاشت جعفری در خانه و باغچه آسان نیست و شرایط پیچیده‌ای دارد. گیاهان خوراکی در میان گیاهان آسان برای کاست در خانه به شمار می‌آیند و بامبو این خاصیت را ندارد و باید از آن مراقبت‌های بیشتری بکنید.

پرورش بامبو در باغچه

بامبو نوعی علف است (زیرمجموعه­‌ی خانواده­‌ی بامبوسویدیای در خانواده‌­ی گندمیان). اندازه‌­ی این گیاه می­‌تواند از چند سانت تا چند متر باشد و در یک روز می­‌تواند یک سانتی‌متر یا حتی بیشتر هم رشد کند. بامبو یکی از مفیدترین گیاهانی است که در جهان رشد می­‌کند و جزء گیاهان تصفیه هوا است. می­‌توان از آن به عنوان غذا، علوفه­‌ی حیوانات، مصالح ساختمانی، تزئینات و غربیل استفاده کرد. گیاهان بامبو از روی گره‌­ها و مفصل­‌هایی که در بین قسمت‌­های توخالی شاخه‌­ها و تنه قرار دارند، شناخته می‌­شوند.

ساده­‌ترین راه برای تقسیم ­بندی گیاهان بامبو، تقسیم آن­ها به دو گروه دسته‌­ای و رونده است. اسامی گیاه­شناسی و متداول گونه­‌های مختلف این گیاه در میان نواحی مختلف، متفاوت است. این امر، دسته ­بندی انواع بامبو و تشخیص نوع بامبویی که در اختیار دارید را دشوار می‌­کند. برای احتیاط، هنگام کاشت و پرورش بامبو در باغچه از محافظ­‌های درون خاک استفاده کنید تا اجازه‌­ی پیشروی ریشه‌­ها به سایر قسمت‌­های باغچه را بگیرید.

بامبوهای دسته­‌ای

شاخه­‌های بامبوی دسته‌­ای یا پراکنده­ شونده، درست مانند شاخه­‌های سایر گیاهان، پخش می‌­شوند. با این حال، این گیاه تمایل دارد که در محل خود باقی بماند و ریشه‌­های خود را در همان قسمت مرکزی نگاه دارد.

این گیاه‌­ها، تمایلی ندارند که ریشه­‌های خود را در سرتاسر باغچه یا علفزار بگسترانند. این گیاهان چندساله، بسیار سرسخت هستند.

بامبوهای رونده

این­ها همان گون‌ه­هایی هستند که باغبانان را فراری م‌ی­دهند. بامبوهای رونده یا گسترده، ریش‌ه­های خود را در سرتاسر خاک می‌­گسترانند و می­‌توانند در مدت کوتاهی، سطح بزرگی از خاک را پوشش دهند. از آن­جایی که همه­‌ی این ریشه­‌های زیرزمینی به عنوان یک گیاه واحد، با هم در ارتباط هستند، حذف گیاه بدون از بین بردن تک تک آن­ها امکان­پذیر نیست.

با این حال، این ریشه‌­ها در عمق ۵ تا ۴۵ سانتی‌متری زیر زمین رشد می­‌کنند و می‌­توان همه‌­ی آن­ها را در فضایی ۶۰ تا ۶۷ سانتی‌متر، جا داد. می­‌توان، در خاک از محافظ­‌های پلاستیکی استفاده کرد تا ریشه‌­های گیاه را در بر بگیرند و اجازه‌­ی نفوذ آن به سایر قسمت‌­ها را ندهند. حتماً از محافظ­‌های با کیفیت استفاده کنید. هرگونه ترک یا شکاف می‌­تواند اجازه‌­ی نفوذ ریشه‌­ها به بیرون از محفظه را بدهد.

بیشتر بامبوهایی که در آب و هوای معتدل و سرد مقاومند، از نوع رونده هستند. این گونه‌­های بامبو به خواب زمستانی می‌­روند و پرورش آن­ها در فضای سربسته می‌­تواند منجر به ریزش برگ‌­هایشان شود.

نکاتی که باید قبل از پرورش بامبو در باغچه در نظر گرفت

پرورش بامبو در باغچه

  • بیشتر بامبوها تابش مستقیم آفتاب و pH خاک حدود ۶.۰ تا ۶.۲ را می­پسندند.
  • بامبوهای تازه کاشته شده، نیازمند آبیاری منظم هستند. این کار باید تا زمان تثبیت گیاه و جوانه زدن ساقه‌­های جدید ادامه داد.
  • مهم‌­ترین مشکل در رابطه با پرورش بامبو، کم ­آبی است. با این حال خاک گیاه باید بین آبیاری‌­های متوالی، خشک شود. زیرا باقی ماندن آب می­‌تواند مانع رشد شود.
  • بامبو با علف‌های هرز کنار نمی‌آید.
  • باید برای بامبوهای بلند از تکیه‌­گاه­ استفاده کرد تا از ریشه کنده نشوند.
  • بامبوها همیشه سبز هستند و در طی رشد خود، بارها برگ‌های خود را از دست می‌دهند و برگ‌های جدید در می‌آورند.
  • از آن­جایی که بامبوها علف هستند، برای شاخ و برگ خود نیاز به کودهای دارای نیتروژن بالا دارند.
  • مالچ پاچی می‌تواند به کنترل رطوبت گیاه کمک کند و در زمستان، از گونه‌های مقاوم در برابر سرما محافظت می‌کند.

هرس بامبو

ساقه­‌های بامبو، برای همیشه زنده باقی نمی­‌مانند و باید هنگام پرورش بامبو در باغچه ساقه­‌های قدیمی و آسیب­ دیده را به طور سالیانه هرس کرد. این کار به گیاه آسیب نمی‌­زند. ساقه را از بیخ نکنید و آن را از بالای یک گره، هرس کنید.

مشکلات مربوط به پرورش بامبو در باغچه 

کنه­‌ی بامبو: این آفت شبیه به کنه‌­ی عنکبوتی است و شیره‌­ی برگ‌­ها را می‌­مکد. اما تفاوت آن با کنه‌­ی عنکبوتی در این است که شیارهای نازک زرد خود را در راستای رگ­‌های برگ بامبو می‌­تند. این تارهای زرد به مرور گسترده و منتشر می‌­شوند.

قبل از کاشتن یک گیاه جدید بامبو در باغچه یا در کنار بامبوهای قبلی، باید آن را به دقت بررسی کرد. در صورت آلودگی گیاهان می­‌توان از آفت­کش استفاده کرد اما دسترسی به کنه‌­هایی که در زیر تار خود پناه گرفته‌­اند، دشوار است. ممکن است نیاز به استفاده‌­ی منظم از سم مخصوص کنه باشد.

شپشک آردی: این حشره در زمره‌­ی شپشک­‌ها قرار دارد. آن­ها خود را به گیاه می‌­چسبانند. اغلب بسیار محکم می­‌چسبند تا بتوانند به مفسل‌­های گیاه دست یابند. اغلب از یک پوشش صدف ­مانند یا پنبه‌­ای برای محافظت از خود استفاده می­‌کنند. این امر، کشتن آن­ها با استفاده از آفت‌­کش­‌های تماسی را دشوار می‌­کند. انجمن بامبوی آمریکا پیشنهاد می­‌کند که در صورت لزوم، برای دفع آن­ها از سایگون (دی­متیوات) استفاده شود.

گونه‌های بامبو که برای پرورش در باغچه پیشنهاد می‌شود

پرورش بامبو در باغچه

فارگسیا میوریلیای (چتر جدید)

این گیاه، گونه‌­ای زیبا است و رنگ طلایی پاییزی چشم­ نوازی دارد. از نوع دسته­‌ای است. این گیاه نیاز به نور مستقیم آفتاب یا کمی سایه دارد. این گیاه ۳.۵ متر طول و ۳.۵ متر عرض دارد.

فارگسیا نیتیدا (دیوار بزرگ)

یک بامبوی فواره­ مانند را در نظر آورید. قلمه­‌های تازه جوانه زده‌­ی آن با نقاط پودر مانند سفید مایل به آبی پوشانده شده‌­اند و تا بهار آتی، برگ نمی‌­دهند.

در زمستان، ظاهر بدون شاخه و بدون برگ آن، شبیه به فواره است. این گیاه در آب و هوای بسیار سرد، دوام می‌­آورد. از نوع دسته‌­ای است. نیاز به نور مستقیم آفتاب یا کمی سایه دارد. این گیاه ۵.۵ متر طول و ۵.۵ متر عرض دارد.

پلایوبلاستس فورچونی (گورخر کوچک)

برگ­‌های راه ­راه سبز و سفید آن، یک پس ­زمینه‌­ی زیبا در زیر درخت‌­ها و بوته‌­ها ایجاد می‌­کند. این گیاه را می‌­توان در گلدان و در فضای بسته نیز پرورش داد. این گیاه رونده­ است و روی زمین را پوشش می­‌دهد (باید در محفظه کاشته شود). نیاز به نور مستقیم آفتاب یا کمی سایه دارد.

فیلوستاچیس نیگرا (بامبوی سیاه)

قلمه­‌های تاره به رنگ سبز هستند و به مرور در معرض نور خورشید، به رنگ سیاه در می‌­آیند. از نوع رونده است. نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد. این گیاه ۹ متر طول دارد.

اگر هم­چنان دوست دارید که بامبو بکارید اما کمی می‌­ترسید و امکان پرورش بامبو در باغچه را ندارید، آن­ها را در یک محفظه پرورش دهید. حتی در این حالت هم باید حواستان باشد که ریشه‌­ها از سوراخ تخلیه‌­ی آب اضافه به بیرون از محفظه و خاک باغچه راه پیدا نکنند.

منبع: مجله اینترنتی وینوک





:: برچسب‌ها: کافه،تهران،روزمرگی های زندگی،عشق و زندگی،بامبو،پرورش بامبو،راهنمای پرورش بامبو ,
:: بازدید از این مطلب : 106
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: